Wieloletni Plan Naukowy IEEF na lata 2019-2023
⦁ Projekt badawczy: Efektywność polityki fiskalnej i systemu prawnego w ograniczaniu szarej strefy gospodarczej
⦁ Cel naukowy projektu
Głównym celem planowanych badań jest znalezienie optymalnej kombinacji rozwiązań w zakresie polityki podatkowej i systemu prawnego pozwalającej na jednoczesne ograniczenie skali szarej strefy gospodarczej oraz wielkości najważniejszych luk podatkowych. Tak nakreślony cel implikuje, z jednej strony, identyfikację reguł ustalania stawek podatkowych optymalnych z perspektywy dochodów budżetu państwa (tj. potwierdzenie występowania krzywych Laffera i określenie ich przebiegu dla różnych składników dochodów budżetu państwa), z drugiej zaś identyfikację determinant najważniejszych luk podatkowych w Polsce, ocenę skali ich wpływu na wielkość luk oraz sformułowanie rekomendacji dla polityki fiskalnej, umożliwiających przeciwdziałanie unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania. Zgodnie z podstawową hipotezą badawczą czynnikiem, którego wpływ na rozmiar i fluktuacje luk podatkowych może być niedoceniany i ignorowany w analizach ekonomicznych jest – poza czynnikami stricte ekonomicznymi – rygoryzm systemu prawnego, tj. skłonność organów do zaostrzania sankcji w ramach obowiązujących regulacji prawnych. Spodziewanym wynikiem realizacji tak naszkicowanego celu będzie kwantyfikacja wpływu zmian w systemie prawnym i organizacji administracji skarbowej na wielkość luk podatkowych. W ramach celu ogólnego podjęta zostanie również próba skonstruowania modelu umożliwiającego uzyskanie odpowiedzi na pytania o zależności między restrykcyjnością i rygoryzmem egzekucji regulacji podatkowych a szeroko definiowanym wzrostem gospodarczym.
Pierwszym celem szczegółowym będzie uzyskanie w pełni porównywalnych oszacowań luk podatkowych (VAT, CIT, PIT, podatek akcyzowy) przy wykorzystaniu klasy metod top-down. Niedostatkiem dostępnych obecnie oszacowań luki podatkowej VAT jest dość powszechnie akcentowany brak porównywalności tych oszacowań w czasie, co sprawia, że na mocy tracą tezy o związkach między narastaniem luki VAT i nasileniem zjawiska przestępczych karuzel podatkowych. Precyzyjne oszacowanie luk podatkowych i zapewnienie ciągłości ich definicji pozwoli na pełniejsze zrozumienie zachodzących procesów i zastosowanie zaawansowanych narzędzi analiz ilościowych do kwantyfikacji relacji między lukami podatkowymi i ich determinantami.
Drugim celem szczegółowym będzie estymacja krzywych Laffera dla głównych składowych dochodów budżetu państwa z uwzględnieniem zróżnicowanych stawek podatków pośrednich i bezpośrednich. Analizy będą prowadzone przy założeniu, zgodnie z którym zidentyfikowane przy realizacji pierwszego celu szczegółowego regulacje w systemie prawnym minimalizują wielkość luk podatkowych. Można oczekiwać, że wynik tak zaprojektowanych badań będzie wskazywał na maksymalizację dochodów budżetu w warunkach zwiększonego rygoryzmu prawnego i jednocześnie niższych stawek podatkowych.
Trzeci cel szczegółowy stanowić będą empiryczne badania wpływu przewidywalności i nieuchronności sankcji administracyjnych, karno-skarbowych i karnych na poziom odstraszania oraz dostosowywania się podatników do wymogów prawa. Przy założeniu stałego poziomu wartości oczekiwanej danej sankcji, niepewność dotycząca wysokości sankcji lub też niepewność związana z prawdopodobieństwem, że dana sankcja zostanie nałożona, są czynnikami, które pozytywnie wpływają na poziom odstraszania podatników przed unikaniem opodatkowania. Niepewność pociąga zatem za sobą korzystne efekty, gdyż pozwala osiągnąć wyższy poziom odstraszania lub utrzymać ten sam poziom odstraszania przy mniejszych społecznych kosztach stosowania danej sankcji. W celu sprawdzenia poprawności tej hipotezy przeprowadzony zostanie eksperyment behawioralny.
Czwarty cel szczegółowy koncentruje się na kwestii efektywności organizacji służb celno-skarbowych. W jego ramach przeprowadzona zostanie identyfikacja instytucjonalnych uwarunkowań skuteczności i efektywności działania administracji skarbowej. W szczególności przeprowadzone zostanie mapowanie procesów realizowanych przez te organy, co pozwoli na identyfikację nieprawidłowości oraz różnic między optymalnym przebiegiem danego procesu rzeczywistością jego przebiegiem rzeczywistym. Sformułowane zostaną rekomendacje mające na celu usprawnienie organizacji służb celno-skarbowych.
⦁ Znaczenie projektu
Proponowany plan badań łączy ze sobą dwa aspekty, stanowiące dotychczas oddzielne pola badawcze. Aspekt pierwszy koncentruje się na identyfikacji determinant luk podatkowych. W tym zakresie nie wypracowano dotychczas jednolitej metodologii, umożliwiającej porównanie wyników oraz operacjonalizację procesu szacowania luk w różnych państwach europejskich (por. TGPG Report II Corporate Income Tax Gap Estimation Methodologies, July 2017). Jednocześnie zauważalne jest przejście od podejścia makroekonomicznego (metoda top-down), opartego na szacowaniu luki w oparciu o zagregowane dane makroekonomiczne, głównie nadwyżkę PKB do podejścia uwzględniającego wyniki działań kontrolnych w zakresie stosowania prawa podatkowego w poszczególnych sektorach, skoncentrowanego na rzeczywistych zrachowaniach podatników (metoda bottom-up). Jednocześnie istotnym celem badań nad strukturą oraz determinantami luk podatkowych jest możliwość zdiagnozowania obszarów, które generują takie zjawiska jak uchylanie się oraz unikanie opodatkowania, a także identyfikacja przyczyn tego stanu rzeczy, uwzględniająca reakcje aparatu skarbowego oraz jej wpływ na zachowania podatników. Tym samym zakres badań powinien w takim ujęciu zostać poszerzony o problematykę skuteczności zmian regulacyjnych, prawnych oraz organizacyjnych i ich wpływ na kształtowanie się wpływów podatkowych. Badania w zakresie ekonomicznych skutków regulacji stanowią zasadniczo przedmiot zainteresowania ekonomicznej analizy prawa podatkowego, która wypracowała konkurencyjne teorie wyjaśniające mechanizm oddziaływania norm pranych na zachowania podatników. Zasadniczo ścierają się tu dwa podejścia. Zgodne z podejściem klasycznym, zaproponowanym w latach 70-siątych przez G. Beckera, skuteczny wpływ norm prawnych oraz działań państwa na adresatów norm daje się opisać jako funkcja prawdopodobieństwa zastosowania sankcji oraz jej dolegliwości, co składa się na efekt odstraszający. Efekt ten umożliwia zastosowanie teorii racjonalnych oczekiwań do analizy oraz predykcji potencjalnych zachowań adresatów norm. Istotne założenie tak zarysowanej teorii odstraszania odniesie do pewności zastosowania sankcji, którą można przypisać zarówno takim parametrom jak wykrywalność, nieuchronność zastosowania sankcji jak również pewność prawa oraz wynikająca z niej wiedza podmiotów co do prawdopodobieństwa zastosowania sankcji oraz jej surowości. W ramach tego podejścia podkreśla się, że pewność prawa przy odpowiednio ustalonym poziomie dolegliwości sankcji gwarantuje optymalny poziom prewencji w zakresie niepożądanych zachowań, w tym przypadku uchylania się od opodatkowania. Pewność prawa wpływa zatem pośrednio na oczekiwaną użyteczność podatnika (Allingham, Agnar, Sandmo 1972). Jednocześnie konkurencyjne podejście zostało sformułowane w oparciu o wyniki badań empirycznych, uwzględniających założenia ekonomii behawioralnej, w szczególności wpływ teorii perspektywy na wyjaśnienie zachowań adresatów norm. W ramach tego nurtu badawczego sformułowana została teza zgodnie z która zwiększenie niepewności prawa wpływa na wzmocnienie efektu prewencyjnego, ze względu na zwiększony poziom awersji do ryzyka. Badania takie nie były dotychczas prowadzone w odniesieniu do zmian w prawie podatkowym, co będzie stanowiło istotny element proponowanego programu badawczego, w ramach którego zakładane jest przeprowadzenie badań empirycznych w zakresie zachowań podatników, jak również zbadanie wpływu zmian w prawie podatkowym w prowadzonych w latach 2015-2018 na kształtowanie się luki podatkowej w zakresie podatków VAT i CIT.
Proponowany plan badań koncentruje się zatem na uwzględnieniu wpływu zmian w zakresie prawa podatkowego oraz organizacji administracji skarbowej na poziom luki podatkowej. Badania takie będą miały nowatorski charakter. Dotychczas próbę zastosowania takiej metodologii podjęli jedynie autorzy raportu na temat luki VAT przygotowanego w 2018 r. przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, skazując na to, ze dekompozycja luki pozwoli na dobór optymalnych narzędzi służących uszczelnieniu systemu podatkowego, co będzie miało fundamentalne znaczenie dla prowadzenia optymalnej polityki fiskalnej.
Projekt przewiduje zatem usystematyzowane podejście empiryczne do oceny modelowania wpływu systemu prawnego na efektywność polityki fiskalnej. Należy zauważyć, że dotychczasowe badania w zakresie wpływu regulacji prawnych na czynniki ekonomiczne koncentrowało się na problematyce niezależności sądownictwa, mediów i innych instytucji oraz ochronie praw własności. Badania takie nie dotyczyły jednak efektywności uszczelnienia systemu prawa podatkowego.
⦁ Koncepcja i plan badań
Realizacja głównego celu badań nastąpi poprzez realizację celów szczegółowych:
A. Uzyskanie oszacowań luk podatkowych dla podatków VAT, CIT, PIT, podatku akcyzowego przy zastosowaniu metod top-down.
Analiza będzie prowadzona w ramach standardowych modeli ekonometrycznych, w których luka podatkowa jest uzależniana od bogatego zbioru zmiennych kontrolnych oraz zmiennych aproksymujących efekty prewencyjne. Przegląd literatury pozwala wskazać ok. 20 zmiennych kontrolnych potencjalnie współkształtujących luki podatkowe. Są to m. in. PKB per capita, CPI (corruption perception index), współczynnik Giniego, udział handlu wewnątrzwspólnotowego w handlu zagranicznym ogółem liczba stawek VAT, rozmiar szarej sfery gospodarczej i faza cyklu koniunkturalnego.
B. Weryfikacja i kwantyfikacja efektu prewencyjnego sankcji w systemie podatkowym.
Efekt prewencyjny będzie ujmowany za pomocą takich zmiennych jak średni czas trwania procedur sądowych, absolutna i względna dolegliwość wyroków i in.
C. Oszacowanie skali procykliczności luk podatkowych.
Realizacja tego celu nastąpi poprzez weryfikację hipotez o acyklicznym charakterze efektywnych stawek podatkowych przy wykorzystaniu nieliniowych modeli ekonometrycznych. Zgodnie z hipotezą roboczą w okresach spowolnienia gospodarczego efektywne stawki podatkowe maleją na sutek przesuwania przez podmioty gospodarcze części ich aktywności do szarej sfery gospodarki; w okresach ożywienia następuje efekt odwrotny przy czym jego skala jest mniejsza i w porównaniu z efektem spowolnienia gospodarczego; prewencyjny efekt sankcji skarbowych/prawnych jest/może być czynnikiem łagodzącym fluktuacje luki podatkowej wywoływane cyklami gospodarczymi.
D. Estymacja krzywych Laffera.
E. Sformułowanie rekomendacji
Rekomendacje zostaną sformułowane w zakresie kształtowania regulacji prawnych maksymalizujących wpływy podatkowe i jednocześnie sprzyjających dynamicznemu rozwojowi gospodarczemu.
⦁ Metodyka badań
Projektowane badania mają charakter wielowątkowy i w związku z tym do ich realizacji wykorzystane zostaną różne techniki analiz empirycznych.
Oszacowania rozmiarów luk podatkowych zostaną przeprowadzone zgodnie z powszechnie stosowaną metodą top-down. Szczególny nacisk zostanie położony na konstrukcję macierzy konwersji (we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym i Ministerstwem Finansów) niezbędnych do uzyskania ujednoliconych oszacowań luki podatku VAT. Istotnym wątkiem w oszacowaniach luk podatkowych będzie wyznaczenie efektywnych stawek podatkowych. Do tych celów wykorzystane zostaną techniki stosowane w modelach przepływów międzygałęziowych input-output.
Weryfikacja i kwantyfikacja efektu prewencyjnego przeprowadzona zostanie z wykorzystaniem modeli szeregów czasowych, a szczególną uwagą objęte będzie badanie własności i zapewnienie skointegrowania zmiennych. Własnością rozstrzygającą o braku alternatywy dla technik kointegracyjnych w badaniach ekonometrycznych jest zobiektywizowany charakter analizy kointegracyjnej (niemożność dowolnego, podyktowanego subiektywnymi względami doboru zmiennych) oraz minimalizacja prawdopodobieństwa oparcia wnioskowania i kwantyfikacji zależności między zmiennymi na regresjach pozornych. Implementacja technik kointegracyjnych wiąże się koniecznością wykorzystania szeregów czasowych o odpowiedniej długości. W celu zwiększenia liczebności szeregów czasowych podjęta zostanie próba dezagregacji danych rocznych do danych kwartalnych. Estymacja parametrów i weryfikacja hipotez badawczych zostanie przeprowadzona przy wykorzystaniu wielorównaniowych skointegrowanych modeli wektorowej autoregresji (cointegrated vector autoregressive model, CVAR, np. Johansen 1996, Juselius 2006) oraz modeli jednorównaniowych zaproponowanych przez H. Pesarana i Y. Shina (autoregressive distributed lag models, ARDL, np. Pesaran i Shin 1999).
Hipoteza o acykliczności efektywnych stawek podatkowych zostanie zweryfikowana za pomocą nieliniowych modeli gładkiego przejścia (smooth transition autoregressive models, STAR, np. Terasvirta 1994, także: Bruzda 2007) dopuszczających zróżnicowanie wartości różnych parametrów modelu od reżimu, w którym znajduje się system gospodarczy.
Rekomendacje w zakresie kształtowania regulacji prawnych będą formułowane w dwóch etapach: na podstawie cząstkowych wyników estymacji parametrów modeli ekonometrycznych oraz na podstawie symulacji makromodelu ze zmiennymi ‘prawnymi’.
Eksperyment behawioralny
Hipoteza: Niepewność związana z wysokością sankcji lub też z prawdopodobieństwem, że sankcja zostanie nałożona jest czynnikiem, który pozytywnie wpływają na poziom odstraszania. Pozwala zatem osiągnąć wyższy poziom odstraszania przy tych samych kosztach lub ten sam poziom odstraszania przy niższych kosztach.
Opis eksperymentu: Badani poproszeni zostaną o dokonanie wyboru pomiędzy dwiema możliwościami w wielu różnych sytuacjach. Wybór pierwszej opcji zawsze wiązać się będzie z brakiem jakiegokolwiek ryzyka i otrzymaniem pewnego zysku, przedstawiając dany wybór jako w pełni zgodny z prawem. Druga opcja będzie zawsze statystycznie korzystniejsza (wyższa wartość oczekiwana) ale wiązać się będzie z podjęciem ryzyka i możliwością bycia „ukaranym” sankcją. Ponadto druga opcja przedstawiona zostanie jako złamanie prawa i zaryzykowanie w celu uzyskania większej korzyści. Badani dokonają wielu tego rodzaju wyborów odpowiadając na kolejne pytania. O ile pierwsza opcja nie ulegnie zmianie, tak druga opcja będzie w każdym pytaniu inaczej sformułowana, przedstawiając ryzyko w inny sposób lub też przewidując wyższy poziom sankcji albo wyższą nagrodę z potencjalnego złamania prawa. W każdym z pytań wartość oczekiwana drugiej opcji będzie wyższa. Pozwoli to na porównanie jak badani zachowają się z sytuacjach związanych z niepewnością w zakresie wysokości sankcji lub też z prawdopodobieństwa, że sankcja zostanie nałożona.
W zakresie wysokości sankcji badani zostaną przetestowani w 3 warunkach:
⦁ pewność (stała wartość sankcji),
⦁ ryzyko (dwie, równie prawdopodobne, różne wysokości sankcji),
⦁ niepewność (dwie różne wysokości sankcji, brak informacji o prawdopodobieństwie).
W zakresie prawdopodobieństwa wykrycia badani zostaną przetestowani w 3 warunkach:
⦁ pewne prawdopodobieństwo (stała wartość szansy na wykrycie),
⦁ ryzykowne prawdopodobieństwo (dwie, równie prawdopodobne, różne wartości szansy na wykrycie),
⦁ niepewne prawdopodobieństwo (dwie różne wartości szansy na wykrycie, brak informacji o ich prawdopodobieństwie).
Kombinacje tych warunków pozwolą na przedstawienie badanym 9 różnych wyborów. Ponadto każdy z 9 wariantów podzielony zostanie na trzy pytania z różną wartością oczekiwaną. Łącznie badani odpowiedzą zatem na 27 pytań. Kolejność zadawania pytań będzie losowa.
Efektywność organizacji służb celno-skarbowych zostanie zweryfikowana poprzez mapowane procesów zachodzących w tych służbach. Zastosowany zostanie w tym celu Business Process Modeling Notation (BPMN) w wersji 2.0 przy wykorzystaniu narzędzi iGrafix. BPMN 2.0 jest standardem graficznym odzwierciedlającym przepływ procesów i informacji w organizacji, wraz z istniejącymi wzajemnymi relacjami, powiązaniami i zależnościami. Zaletą tej notacji jest jej jednoznaczność oraz to, że daje możliwość modelowania praktycznie wszystkich procesów biznesowych niezależnie od specyfiki danej branży, organizacji, itp. BPMN nadaje się zarówno do opisu procesu biznesowego zachodzącego w organizacji samorządowej, jak i produkcyjnej, dzięki czemu jest metodą uniwersalną i niezależną od kontekstu. BPMN to graficzny język modelowania procesów, złożony z zestawu symboli graficznych i związanych z nimi reguł syntaktycznych. Usystematyzowana symbolika notacji pozwala na odwzorowanie w postaci przejrzystego modelu złożoności procesów zachodzących w organizacji. W rezultacie możliwe będzie zidentyfikowanie nieprawidłowości w organizacji wewnętrznej służb skarbowo–celnych, przepływów informacji w ich obrębie oraz pomiędzy nim a otoczeniem.
⦁ Literatura
Agha A., Haughton J. (1996), Designing VAT Systems: Some Efficiency Considerations, Review of Economics and Statistics, vol. 78, no. 2, s. 303-308,
Aguirre C., Shome P. (1987) The Mexican Value-added Tax, Working Paper, no. 87/21, International Monetary Fund, March,
Aguirre C., Shome P. (1988), The Mexican Value-added Tax (VAT): methodology for calculating the base, National Tax Journal, vol. 41, no. 4, (December, 1988), s. 543-554,
Aizenman J., Jinjarak Y.(2008) The Collection efficiency of the Value Added Tax: Theory and international evidence, Journal of International Trade and Development, vol. 17, no. 3, s. 391-410.
Alm J., El-Ganainy A. (2013) Value Added Taxation and Consumption, International Tax and Public Finance, vol. 20, no. 1, s. 105-128.
Andrikopoulos, A., Brox, J., Georgakopoulos, T. (1993). A short-run assessment of the effects of VAT on consumption patterns: the Greek experience, Applied Economics, vol. 25, issue 5, s. 617-626.
Alm J. (2013), Measuring, Explaining, and Controlling Tax Evasion: Lessons from Theory, Experiments and Field Studies, Tulane Economics Working Paper Series, Working Paper no. 1213.
Barbone L., Belkindas M., Bettendorf L., Bird R., Bonch-Osmolovskiy M., Smart M. (2013), Study to quantify and analyse the VAT Gap in the EU-27 Member States, CASE Network Reports, no 116/2013.
Barbone L., Bird R., Vazquez-Caro J. (2012): Costs of VAT: A Review of the Literature, Working Paper no. 12-22, International Center for Public Policy.
Bird R. (2005). Value-added taxes in developing and transitional Countries: Lessons and questions. International Studies Program, Andrew Young School of Policy Studies, Georgia State University, Working Paper no. 05-05. Atlanta.
Bozarth C., Handfield R. (2015), Introduction to Operations and Supply Chain Management, Pearson Education.
Bratkowski A., Kotecki L., Luka VAT w świetle analiz makroekonomicznych. Raport wstępny, Instytut Obywatelski, Warszawa, grudzień 2018.
Bruzda, J. (2007) Procesy nieliniowe i zależności długookresowe w ekonomii. Analiza kointegracji nieliniowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
CASE (2013). Study to Quantify and Analyze the VAT Gap In the EU-27 Member States, Final Report. Warszawa: CASE.
CASE (2017), Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2017 Final Report, Warszawa: CASE.
Christie E., Holzner M. (2006), What Explains Tax Evasion? An Empirical Assessment Based on European Data, wiiw Working Papers no. 40.
The Concept of tax gaps, Report on VAT Gap Estimations by FISCALIS Tax Gap Project Group (FPG/041), European Commissiontax Directorate-General Taxation and Customs Union, Brussels, March 2016.
Dhami S., al-Nowaihi A. (2007), Why do people pay taxes? Prospect theory versus expected utility theory, Journal of Economic Behavior and Organization, vol. 64, issue 1, s. 171-192.
D’Agosto E., Marigliani M., Pisani S. (2014), Asymmetries in the territorial VAT gap, Italian Revenue Agency Discussion Topics, no. 2/2014.
D’Agosto E., Marigliani M., Pisani S. (2016), A General framework for measuring VAT compliance in Italy, Italian Revenue Agency Discussion Topics, no. 2/2016.
Diamond J., Zodrow G. (red.), Fundamental Tax Reform: Issues, Choices, and Implications, Cambridge, MA: The MIT Press, 2008.
Ebrill L., Keen M., Bodin J., Summers V. (2001). The Modern VAT, International Monetary Fund, Washington D.C.
Hashimzade N., Myles G., Tran-Nam B. (2013), Application of Behavioral Economics to Tax Evasion, Journal of Economic Surveys, vol. 27, issue 5, s. 941-977.
Hybka M. (2011). Determinanty wydajności fiskalnej podatku od wartości dodanej w Niemczech. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
HMRC (2011), The Practicality of a Top Down approach to the Direct tax Gap, HMRC.
HMRC (2018), Measuring tax gaps 2018, Tax gap estimates for 2016-17, HMRC.
Hutton Eric, (2017), The Revenue Administration – Gap Analysis Program: Model and Methodology for Value-Added Tax Gap Estimation, IMF. Washington D.C.
Keen, M. (2013): The Anatomy of the VAT, IMF Working Paper, WP/13/111.
Keen M., Lockwood B. (2006), Is the VAT a Money Machine?, National Tax Journal, vol. 59, issue 4, s. 905-928.
Keen M., Smith S. (1996), The Future of Value-Added Tax in the European Union, Economic Policy, vol. 11, no. 23, s. 373-420.
Keen M., Smith S. (2007), VAT Fraud and Evasion: What Do We Know, and What Can Be Done?, IMF Working Paper, WP/07/31.
Kleven H., Knudsen M, Kreiner C, Pedersen S, Saez E. (2011), Unwilling or Unable to Cheat? Evidence from a Tax Audit Experiment in Denmark, Econometrica, vol. 79, no. 3, s. 651-692.
Johansen, S. (1996) Likelihood-Based Inference in Cointegrated Vector Autoregressive Models, Oxford University Press
Juselius, K. (2006), The Cointegrated VAR Model, Oxford University Press
Mathews K. (2003). VAT evasion and VAT avoidance: Is there a European Laffer Curve for VAT?, International Review for Applied Economics, vol. 17, issue 1, s. 105-114.
Metcalf G. (1995), Value-added taxation: A tax whose time has come?, The Journal ofEconomic Perspectives, vol. 9, no. 1, s. 121-140.
Milesi-Ferretti G., Roubini N. (1998), Growth effects of income and consumption taxes.Journal of Money, Credit and Banking, vol. 30, no. 4, s. 721-744.
NIK (2017), Zapobieganie nielegalnemu obrotowi paliwami ciekłymi, Informacja o wynikach kontroli.
NIK (2018), Przeciwdziałanie wyłudzeniom podatku VAT, Informacja o wynikach kontroli.
OECD (2018), Consumption Tax Trends. 2018. VAT/GST and excise rates, trends and policy issues, Paris, OECD Publishing.
OECD (2017). Tax Administration 2017: Comparative Information on OECD and Other Advanced and Emerging Economies, Paris, OECD Publishing.
Ożog I. (red.) (2017), Przestępstwa karuzelowe i inne oszustwa w VAT, Wolters Kluwer, Warszawa.
Pesaran, H, Y. Shin (1999) An Autoregressive Distributed Lag Modelling Approach to Cointegration Analysis, Econometrics and Economic Theory in the 20th Century: The Ragnar Frisch Centennial Symposium, Strom, S. (ed.) Cambridge University Press.
Poniatowski G. (2016), Problem nieściągalności VAT w Polsce pod lupą, Zeszyty mBank – CASE, no. 142/2016.
Poterba J. (1988). Are consumers forward looking? Evidence from fiscal experiments, The American Economic Review, vol. 78, no 2, s. 413-418.
Pomeranz D. (2015), No Taxation without Information: Deterrence and Self-Enforcement in the Value Added Tax, American Economic Review, vol. 105, 8, s. 2539-69.
PwC. (2013). Straty Skarbu Państwa w VAT. Warszawa: PwC.
PwC. (2014a). Aktualizacja wyliczeń luki VAT na 2014 roku. Warszawa: PwC.
PwC. (2014b). Luka podatkowa w VAT – jak to zwalczać? Warszawa: PwC.
PwC. (2015). Aktualizacja wyliczeń luki VAT na 2015 roku. Warszawa: PwC.
PwC. (2016). Wyłudzenia VAT – luka podatkowa w 2015 r. i prognoza na 2016 r. Warszawa: PwC.
Rubin M. (2011): The Practicality of the Top-down approach to Estimating the Direct Tax-Gap, HMRC Working Paper, No. 12.
Slemrod J., Gillitzer C. (2014), Tax Systems, The MIT Press.
Slemrod J., Blumenthal M., Christian C. (2001), Taxpayer Response to an Increased Probability of Audit: Evidence from a Controlled Experiment in Minnesota, Journal of Public Economics, vol. 79, s. 455–483.
Sancak C., Velloso R., Xing J., (2010), Tax Revenue Response to the Business Cycle, IMF Working Paper, WP/10/71.
Sarnowski J., Selera P. (2018), Zmniejszenie luki VAT w Polsce w latach 2016 – 2017. Przyczyny – Środki – Dalsze perspektywy, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa.
Study to quantify and analyse the VAT gap in the EU-25 Member States, Reckon LLP, 2009.
Swedish National Tax Agency (2008). Tax GAP MAP for Sweden. How was it created and how can it be used ?, Swedish National Tax Agency.
Thackray M., Ueda J. (2014), Report of The Findings from the Revenue Administration Gap Analysis Program – The Value-Added Tax Gap In Estonia. IMF. Washington D.C.
Terasvirta, T. (1994), Specification, Estimation, and Evaluation of Smooth Transition Autoregressive Models, Journal of the American Statistical Association, Vol. 89, No. 425, 208-218
Toder E. (2007), Reducing the tax gap: the illusion of pain-free deficit reduction, Urban Institute and Urban-Brookings, Tax Policy Center, July 2007.
Toro, J. – Ogata, K. – Hutton, E. – Caner S. (2013): Assessment of HMRC’s Tax Gap Analysis, United Kingdom, IMF, Fiscal Affairs Department, Country Report No. 13/314, October 2013.
Turnovsky S. J. (1996). Optimal tax, debt, and expenditure in a growing economy, The Journal of Political Economy, vol. 60, no. 1, s. 21-44.
Tratkiewicz T. (2016), Luka w VAT – sposoby przeciwdziałania w Polsce i Unii Europejskiej, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 294, s. 185- 196.
Weber T., Fooken J., Herrmann B. (2014), Behavioural Economics and Taxation, Taxation Papers no. 41, European Commission.
Zidkova, H. (2014). Determinants of VAT gap in EU, Prague Economic Papers, no. 4, s. 514-530.
⦁ Projekt badawczy: Ekonomiczna analiza prawa w zakresie bieżących oraz planowanych zmian legislacyjnych
⦁ Cel naukowy projektu
Podstawowym celem naukowym tego projektu jest wykorzystanie narzędzi oraz teorii ekonomicznej analizy prawa w celu oceny zasadności oraz efektywności obecnie przeprowadzanych jak i planowanych zmian legislacyjnych.
Wśród najważniejszych zagadnień, których dotyczyć będzie analiza należy wymienić tematy takie jak:
⦁ ochrona praw konsumentów w kontekście działalności parabankowej;
⦁ naruszenia unormowań Prawa bankowego w pośrednictwie finansowym;
⦁ efektywność postępowań upadłościowych i sanacyjnych, w tym ocena zasadności i wykonalności wprowadzenia nowych mechanizmów przeciwdziałania oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego;
⦁ analiza i ocena wpływu zmian wprowadzonych ustawą o zmianie k.p.c. w zakresie wysokości opłat sądowych na strukturę wpływu spraw cywilnych do sądów powszechnych;
⦁ analiza i ocena zasad kształtowania treści dokumentów statutowych spółek prawa handlowego z punktu widzenia wyznaczania granic odpowiedzialności osób zajmujących się prowadzeniem spraw majątkowych spółek w rozumieniu art. 296 k.k.;
⦁ zagadnienie gwarancji praw pokrzywdzonych w świetle rozwiązań polskiej procedury karnej na przykładzie zawieranych masowo umów cywilnoprawnych o świadczenie usług.
⦁ Znaczenie projektu
Metodologia ekonomicznej analizy prawa pozwala na ocenę efektywności oraz porównanie potencjalnych skutków ekonomicznych alternatywnych rozwiązań normatywnych. Możliwe jest zatem szczegółowe przyjrzenie się obowiązującym obecnie przepisom, wprowadzanym zmianom legislacyjnym jak i zmianom dopiero co planowanym i podjęcie próby określenia ich wpływu na podmioty, których dane normy prawne dotyczą lub będą dotyczyć. To zaś pozwoli na ocenę czy planowane zmiany legislacyjne są zasadne. Możliwe będzie również porównanie efektywności alternatywnych instytucji prawnych i określenie, która regulacja jest korzystniejsza z punktu widzenia społeczeństwa.
Jednocześnie należy podkreślić, że ocena wpływu i skutków regulacji bądź zmian legislacyjnych w kontekście ekonomicznej analizy prawa nie ogranicza się jedynie do oceny wpływu tych norm prawnych na szeroko rozumiane zmienne ekonomiczne. Ekonomiczna analiza prawa traktuje poszczególne normy prawne jako swoiste bodźce, które wpływają na decyzje podmiotów, których dane regulacje dotyczą. Bodźce te mogą mieć charakter pozytywne i zachęcać podmioty do podejmowania danego rodzaju czynności lub też charakter negatywny i odstraszać od działalności uznawanych za niepożądane. Dobór odpowiednich bodźców musi również brać pod uwagę porównanie korzyści płynących z zastosowania danego rozwiązania prawnego z kosztami związanymi z jego wprowadzaniem i funkcjonowaniem. Ponadto konieczna jest analiza wszystkich potencjalnych rozwiązań normatywnych w przedstawiony powyżej sposób i porównanie ich ze sobą. W rezultacie pozwala to na wybór najbardziej efektywnych rozwiązań legislacyjnych, które pozwalają na maksymalizację dobrobytu w danym społeczeństwie.
⦁ Koncepcja i plan badań
Ze względu na zróżnicowanie tematów wchodzących w zakres przedmiotowego projektu badawczego, poszczególne tematy wymagać będą zindywidualizowanych podejść analitycznych. Możliwe jest jednak pogrupowanie tematów, w przypadku których analiza ekonomiczna przebiegać będzie w podobny sposób.
Jako największą grupę tematów wyróżnić należy zagadnienia takie jak:
⦁ ochrona praw konsumentów w kontekście działalności parabankowej,
⦁ naruszenia unormowań Prawa bankowego w pośrednictwie finansowym,
⦁ ocena efektywności postępowań upadłościowych i sanacyjnych,
⦁ zagadnienie gwarancji praw pokrzywdzonych w świetle rozwiązań polskiej procedury karnej na przykładzie zawieranych masowo umów cywilnoprawnych o świadczenie usług.
W ich przypadku, w pierwszej kolejności konieczne będzie scharakteryzowanie problemów cechujących obecne rozwiązania legislacyjne. Następnie należy dokonać swoistego rozłożenia danych aktów normatywnych na czynniki pierwsze i przyjrzeć się poszczególnym normom prawnym w celu wyróżnienia tych, które mogą być odpowiedzialne za potencjalne problemy społeczne oraz wyróżnienie bodźców, które wpływają na zachowania podmiotów, których dana regulacja dotyczy. Pozwoli to na wyszczególnienie potencjalnie nieefektywnych rozwiązań prawnych i w rezultacie zaproponowanie zmian, które mogłyby tym nieefektywnościom zapobiec.
Kolejnym, ważnym punktem niniejszego projektu badawczego będzie analiza wpływu zmian wprowadzonych ustawą o zmianie k.p.c. w zakresie wysokości opłat sądowych na strukturę wpływu spraw cywilnych do sądów powszechnych.
Istnienie zależność pomiędzy wysokością opłat sądowych a ilością spraw cywilnych, które wpływają do sądów powszechnych intuicyjnie wydaje się być oczywiste. Interesującym zagadnieniem jest jednak wpływ wysokości opłat sądowych na strukturę wpływu spraw cywilnych, a więc na to jak ilość poszczególnych rodzajów spraw zmienia się w zależności od zmian wysokości opłat.
System sądów powszechnych świadczy dla społeczeństwa swoisty produkt w postaci rozstrzygania różnego rodzaju sporów pomiędzy podmiotami. Z drugiej strony, utrzymanie danego systemu jest kosztowne i możliwe jest wyobrażenie sobie kategorii spraw, których rozwiązywanie na drodze sądowej może być nieefektywne – ze względu na koszty operacyjne lub też koszt związany z dłuższym oczekiwaniem na rozstrzygnięcie spraw należących do innych kategorii. Możliwa jest zatem optymalizacja i ustalenie optymalnego poziomu kosztu sądowych, który brać będzie pod uwagę wszelkie te czynniki i w rezultacie maksymalizuje dobrobyt całego społeczeństwa.
Interesującym może być przyjrzenie się szczególnym kategoriom spraw, na przykład takim jak postępowania w zakresie sądowego stwierdzenia nabycia spadku i porównanie ich z alternatywną procedurą notarialnego poświadczenie dziedziczenia. Przykład ten doskonale pokazuje, że w przypadku specjalnych kategorii spraw, w szczególności spraw o bezspornym charakterze, najefektywniejszym może być umożliwienie podmiotom wyboru pomiędzy szybszą i droższą procedurą notarialną a tańszą i wolniejszą procedurą sądową.
Kolejnym analizowanym tematem będzie ekonomiczna analiza zasad kształtowania treści dokumentów statutowych spółek prawa handlowego z punktu widzenia wyznaczania granic odpowiedzialności osób zajmujących się prowadzeniem spraw majątkowych spółek w rozumieniu art. 296 k.k.
⦁ Metodyka badań
W projekcie badawczym zostaną wykorzystane między innymi następujące metody badawcze:
⦁ analiza opracowań naukowych z zakresu prawa i ekonomicznej analizy prawa poświęconych analizowanym zagadnieniom,
⦁ analiza porównawcza rozwiązań legislacyjnych stosowanych w różnych krajach,
⦁ analiza aktów normatywnych bądź projektów legislacyjnych,
⦁ analiza treści opinii i orzeczeń sądowych,
⦁ modelowanie ekonomiczne metodą idealizacji i stopniowej konkretyzacji modelu,
⦁ badania o charakterze empirycznym.
⦁ Literatura
Akerlof G.A., The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, 1970.
Allen D.W., Transaction Costs, w: B. Bouckaert, G. De Geest (red.), Encyclopedia of Law and Economics, Edward Elgar, Cheltenham, 2000.
Arrow K.J., Social Choice and Individual Values, wyd. 2, New York: Wiley, 1963.
Becker G., The Economic Approach to Human Behavior, University of Chicago Press Economics Books, 1978.
Becker G., Crime and Punishment: An Economic Approach, Journal of Political Economy Vol. 76, 1968.
Bouckaert B., De Geest G. (red.), Encyclopedia of Law and Economics, Edward Elgar, Cheltenham, 2000.
Buchanan J. M., Public Choice: The Origins and Development of a Research Program, Center for Study of Public Choice, Fairfax, Virginia, 2003.
Calabresi G., Melamed, A.D., Property Rules, Liability Rules, and Inalienability: One View of the Cathedral, Faculty Scholarship Series, Yale Law School, 1972.
Calabresi G., The Future of Law and Economics. Essays in Reform and Recollection, Yale University Press, 2016.
Coase R., The Nature of the Firm, Economica, Vol. 4, 1937.
Coase R., The Problem of Social Cost, Journal of Law and Economics, Vol. 3, 1960.
Cooter R., Ulen T., Law and Economics, wyd. 6, Berkeley Law Books, 2016.
Demsetz H., Toward a Theory of Property Rights, American Economic Review, Vol 57, 1967.
Epstein L., Martin, A.D., An Introduction to Empirical Legal Research, Oxford University Press, 2014.
Kahneman D., Tversky A., Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econometrica, Vol. 47, 1979.
Kahneman D., Tversky A., Rational Choice and the Framing of Decisions, Journal of Business, Vol. 59, 1986.
Polinsky A.M.. An Introduction to Law and Economics, Little Brown and Company, Boston, 1989.
Posner R.A., Economic Analysis of Law, Little, Brown & Co., Boston, 1973.
Posner R.A., The Law and Economics Movement, American Economic Review, Vol. 77, No. 2, 1987.
Posner R.A, Social Norms, Social Meaning, and Economic Analysis of Law: A Comment, Journal of Legal Studies, Vol. 27, 1998.
Rowley Ch.K., Public Choice and the Economic Analysis of Law, w: Law and Economics, red. N. Mercuro, Kluwer Academic Publishers, Boston 1989.
Stigler G. J., The Optimum Enforcement of Laws, Journal of Political Economy, Vol. 78, 1970.
Sunstein C.R., Behavioral law and economics, Cambridge University Press, 2000.
Wilkinson N., Klaes M., An Introduction to Behavioral Economics, Palgrave Macmillan, New York, 2012.
⦁ Projekt badawczy: Ocena zasadności i wykonalności wprowadzenia nowych mechanizmów przeciwdziałania
oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego
⦁ Cel naukowy projektu
Główny cel projektu stanowi zaprojektowanie regulacji minimalizujących ryzyko niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego oraz umożliwiających nieprzerwane świadczenie usług publicznych przez te jednostki
Cele cząstkowe są natomiast następujące:
⦁ identyfikacja czynników powodujących niewypłacalność jednostek samorządu terytorialnego,
⦁ ocena zasadności wprowadzania do systemów prawnych mechanizmów zapobiegania oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego,
⦁ ocena mechanizmów zapobiegania oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego występujących w wybranych krajach i w Polsce,
⦁ sformułowanie propozycji modyfikacji mechanizmów zapobiegania oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego występujących w Polsce.
W projekcie weryfikacji poddana zostanie hipoteza główna oraz hipotezy cząstkowe.
Hipoteza główna: ryzyko niewypłacalności wspólnot samorządowych można minimalizować utrzymując twarde ograniczenia budżetowe jednostek samorządu terytorialnego.
Hipotezy cząstkowe:
⦁ zasadniczą przesłanką niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego są miękkie ograniczenie budżetowe kształtujące się w relacji pomiędzy rządem a jednostkami samorządu terytorialnego
⦁ w przypadku istnienia twardych ograniczeń budżetowych ryzyko niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego jest pochodną problemów informacyjnych, problemów strukturalnych oraz ryzyka operacyjnego,
⦁ ilościowe reguły fiskalne (normy prewencyjne) nie zapewniają utrzymania twardych ograniczeń budżetowych jednostek samorządu terytorialnego,
⦁ istnieje możliwość stworzenia mechanizmów zapobiegania oraz przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego w postaci norm upadłościowych gwarantujących nieprzerwaną realizację podstawowych zadań publicznych przez wspólnoty samorządowe.
Proces badawczy ma na celu uprawdopodobnienie prawdziwości sformułowanych powyżej hipotez badawczych poprzez:
⦁ konstrukcję modeli teoretycznych wyjaśniających mechanizm narastania nadmiernego zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego i utraty przez nie zdolności regulowania zobowiązań,
⦁ egzemplifikację zależności modelowych w oparciu o materiał empiryczny (case study) pochodzący z kilkunastu krajów oraz Polski (w tym przypadku zaprezentowane zostaną zarówno doświadczenia współczesne, jak i te z okresu międzywojennego),
⦁ badania ankietowe skierowane do jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji sprawujących nad nimi nadzór finansowy, mające na celu ocenę oczekiwań otrzymania nadzwyczajnego wsparcia ze strony rządu w sytuacji znaczących trudności płatniczych,
⦁ badania statystyczno-ekonometryczne (m.in. ocena stopnia pionowego niezrównoważeni finansów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce oraz innych krajach, testowanie hipotezy politycznego cyklu budżetowego w polskim sektorze samorządowym) oraz ocenę ciężaru zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego,
⦁ ocenę istniejących oraz projektowanych norm prewencyjnych oraz innych rozwiązań mających zapobiegać niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego, a także procedur przezwyciężania komunalnych kryzysów zadłużeniowych,
⦁ konstrukcję modelowych rozwiązań instytucjonalnych służących zapobieganiu oraz przezwyciężaniu niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego (projekty modyfikacji istniejących uregulowań prawa polskiego oraz implementacji do jego systemu instytucji upadłości jednostki samorządu terytorialnego wzorowanej m.in. na rozwiązaniach amerykańskich oraz węgierskich).
⦁ Znaczenie projektu
W ososotnich latach nasiliło się zjawisko niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego, czego najbardziej spektakulane przypadki miały miejsce w gminach Ostrowice i Rewal. W pierwszym przypadku koszt dla Skarbu Pąństwa, który był zmuszony przejąć zobowiązania gminy przekroczył 50 mln zł. Narasta ryzyko utraty wypłacalności również większych miast (Grudziądz, Wałbrzych). Kilkadziesiąt jednostek samorżadu terytorialnego zadłużyło się w parabankach na warunkach jaskrawie odbiegających od rynkowych. Na kondycję wielu samorządów negatywnei rzutuje sytuacja finansowa prowadzonych przez nie szpitali. Przypadki te obnażyły słabość obecnych regulacji prawnych mających służyć przeciwdziałaniu nadmiernemu zadłużeniu jednostek samorządu terytorialnego oraz niewydolność organów nadzoru nad finansami komunalnymi. Okazało się również, iż koszty przezwyciężania niewypłacalności jednostek samorządu teryrtorialnego ponoszi głównie Skarb Państwa oraz mieszkańcy, a instytucje finansowe praktycznie nie ponoszą żadnych konsekwencji swoich błędnych decyzji kredytowych. W wielu krajach (m.in. USA, Węgry) mechanzimy przeciwdziałania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego oraz jej przezwyciężania obejmują regulacje upadłościowe. Powyższe rozwiązania majaa na celu eliminację bodźców do nadmiernego zadłużania się jednostek samorżadu terytorialnego oraz ochronę interesów Skarbu Państwa i mieszkańców na wypadek niewypłacalności jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe dokonuje się poprzez transfer ryzyka kredytowego na rzecz instytucji finansowych lub jego sprawiedliwy podział. Instytucje te przestają być strukturalnie nieodpowiedzialne za skutki swoich decyzji kredytowych dotyczących jednostek samorżadu terytorialnego.
Problematyka przeciwdziałania niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego oraz kontrukcji mechanizmów służących przezwyciężaniu niewypłacalności tych podmiotów, przy zachowanu zdolności świadczenia usług publicznych na rzecz wspólnot lokalnych doczakała się bogatej literatury światowej z zakresu teorii ekonomii oraz finansów publicznych (Aghion, Bolton 1990, Aghion, Bolton, Fries 1999, Aizerman 1998, Alesina, Perotti 1994, Babczuk 2007, Baldassare 1998, Bahl 1999, Berglöf, Roland 1998, Buchanan, Wagner 1977, Dewatripont, Maskin 1995, Dewatripont, Maskin, Roland 2000, Duggan 2000, Edin, Ohlsson 1991, Eslava 2006, Etzioni 1988, Feld 2002, Rodden, Eskeland 2003, Fischer 1999, von Hagen 2005, Imbeau, Chenard 2002, Inman 1995, Inman 2003, Janda 2006, Knudsen 1993, Kornai 1979, Kornai 1985, Kornai 1986a, Kornai 1986b, Kornai, Eggleston 2001, Kornai, Maskin, Roland 2003, Lijphart 1994, Litvack, Ahmad, Bird 1998, Neale 1988, North 1990, Maskin, 1996, Maskin 1999, Maskin, Chenggang 2001, Mikesell 2002, Mitchell 1998, Mitchell 2000, Moesen, van Cauwenberge 2000, Peltzman 1992, Pinho 2004, Rodden 2006, Rodden 2002, Rodden, Eskeland, Litvack 2003, Roland 2000, Scott 1990, Simon 1976, Simon,1982, Simon 1978, Simon 1978, Skoog 2000, Tornell 1999, Wildasin 1997, Vigneault 2005.
Wyniki projektowanych badań mają posłużyć zarówno celom adresowanym ściśle podmiotom wymiaru sprawiedliwości, jak też wypracowaniu rekomendacji służących doskonaleniu regulacji prawnych w zakresie prawa zamówień publicznych.
⦁ Metodyka badań
W projekcie badawczym zostaną wykorzystane między innymi następujące metody badawcze:
⦁ analiza opracowań naukowych z zakresu ekonomii, prawa i ekonomicznej analizy prawa poświęconych analizowanym zagadnieniom,
⦁ analiza porównawcza rozwiązań legislacyjnych stosowanych w różnych krajach,
⦁ analiza aktów normatywnych bądź projektów legislacyjnych,
⦁ analiza treści opinii organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego i orzeczeń sądowych i sądowo-administracyjnych,
⦁ modelowanie ekonomiczne metodą idealizacji i stopniowej konkretyzacji modelu (Nowak 1972, Nowak 1977),
⦁ badania o charakterze empirycznym.
⦁ Literatura
Aghion P., Bolton P., Government Domestic Debt and the Risk of Default in a Political Economic Model of the Strategic Role of Debt, [w:] Public Debt Management: Theory and History, R. Dornbusch, M. Draghi (red.), Cambridge University Press, Cambridge 1990.
Aghion P., Bolton P., Fries S., Optimal Design of Bank Bailouts: The Case of Transition Economies, „Journal of Institutional & Theoretical Economics” 1999 vol. 155, nr 1, s. 51-70.
Aizerman J., Fiscal Discipline in a Union, [w:] The Political Economy of Reform, F. Sturzenegger, M. Tomassi (red.), MIT Press, Boston 1998.
Alesina A., Perotti R., The Political Economy of Budget Deficits, NBER Working Papers No. 4637, Cambridge 1994.
Babczuk A., Modele zadłużenia publicznego odwołujące się do typu instytucji politycznych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2007 nr 3.
Baldassare M., When Government Fails: The Orange County Bankruptcy. University of California, Berkeley 1998.
Bahl R., Implementation Rules for Fiscal Decentralization, Georgia State University, Working Paper 1999 nr 10.
Berglöf E., Roland G., Soft Budget Constraints and Banking in Transition Economies, „Journal of Comparative Economics” 1998 vol. 26, nr 1, s. 18-40.
Buchanan J., Wagner R., Democracy in Deficit. The Political Legacy of Lord Keynes. Academic Press, New York 1977.
Dewatripont M., Maskin E., Credit and Efficiency in Centralized and Decentralized Economies, „The Review of Economic Studies” 1995 vol. 62, nr 4, s. 541-555.
Dewatripont M., Maskin E., Roland G., Soft Budget Constraints and Transition, [w]: Planning, Shortage and Transformation, E. Maskin, A. Simonovits (red.), MIT Press, Cambridge 2000.
Duggan M., Hospital Ownership and Public Medical Spending, „Quarterly Journal of Economics” 2000 vol. 65 nr 4, s 1343-1373.
Edin P., Ohlsson H., Political Determinants of Budget Deficits: Coalition Effects versus Minority Effects, „European Economic Review” 1991 vol. 35 nr 8, s. 1597-1603.
Eslava M., The Political Economy of Fiscal Policy: Survey, Inter-American Development Bank Working Paper No. 583, Washington D.C. 2006.
Etzioni A., The Moral Dimension: Toward a New Economics, The Free Press, New York-London 1988.
Feld L., Budgetary Procedures and Public Finance or: Quis custodiet ipsos custodes?, „Journal of Institutional Innovation, Development and Transition” 2002 vol. 6, s. 4–17.
Fiscal Decentralization and the Challenge of Hard Budget Constraints, J. Rodden, G. Eskeland, J. Litvack (red.), MIT Press, Cambridge 2003.
Fischer S., On the Need for an International Lender of Last Resort, „Journal of Economic Perspectives” 1999 vol. 13, nr 4, s. 85-104.
von Hagen J., Political Economy of Fiscal Institutions, GESY Discussion Paper No. 149, Mannheim 2005.
Imbeau L., Chenard K., The Political Economy of Public Deficits: A Review Essay, Centre D’Analyse Des Politiques, EPCS-2002 Conference.
Inman R., How to Have a Fiscal Crisis: Lessons from Philadelphia, „American Economic Review” 1995 vol. 85 nr 2, s. 378-383.
Inman R., Transfers and Bailouts: Enforcing Local Fiscal Discipline with Lessons from U.S. Federalism, [w]: Fiscal Decentralization and the Challenge of Hard Budget Constraints, J. Rodden, G. Eskeland, J. Litvack (red.), MIT Press, Cambridge 2003.
Janda K., Agency Theory Approach to the Contracting between Lender and Borrower, Charles University in Prague, Prague 2006.
Knudsen C., Modeling Rationality, Institutions and Processes in Economic Theory, [w:] Rationality, Institutions and Economic Methodology, U. Mäki, B. Gustafsson, C. Knudsen (red.), Routledge, London-New York 1993.
Kornai J., Contradictions and Dilemmas: Studies on the Socialist Economy and Society, MIT Press, Cambridge 1986.
Kornai J., Niedobór w gospodarce, PWE, Warszawa 1985.
Kornai J., Resource-Constrained Versus Demand-Constrained Systems, „Econometrica” 1979 vol. 47, nr 4, s. 801-819.
Kornai J., The Soft Budget Constraint, „Kyklos” 1986 vol. 39, nr 1, s. 3-30.
Kornai J., Eggleston K., Welfare, Choice and Solidarity in Transition: Reforming the Health Sector in Eastern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
Kornai J., Maskin E., Roland G., Understanding the Soft Budget Constraint, „Journal of Economic Literature” 2003 vol. 41, s. 1095-1136.
Lijphart A., Electoral Systems and Party Systems: A Study of Twenty-Seven Democracies 1945–1990, Oxford University Press, Oxford 1994.
Litvack J., Ahmad J., Bird R., Rethinking Decentralization in Developing Countries, World Bank Poverty Reduction and Economic Management Network, The World Bank, Washington D.C. 1998.
Neale W., Institutions, [w:] Evolutionary Economics. Vol. 1. Foundations of Institutional Thought, M. Tool (red), M. E. Tool, New York 1988.
North D., Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press, Cambridge 1990.
Nowak L., Model ekonomiczny. Studium z metodologii ekonomii politycznej, PWE, Warszawa 1972.
Nowak L., Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, PWN, Warszawa 1977.
Maskin E., Theories of the Soft Budget-Constraint, „Japan & the World Economy” 1996 vol. 8, nr 2, s. 125-133.
Maskin E., Recent Theoretical Work on the Soft Budget Constraint, „American Economic Review” 1999 vol. 89, nr 2, s. 421-425.
Maskin E., Chenggang X., Soft Budget Constraint Theories: From Centralization to the Market, „Economics of Transition” 2001 vol. 9, nr 1, s. 1-27.
Mikesell J., Subnational Government Bankruptcy, Default, and Fiscal Crisis in the United States, Andrew Young School of Public Studies, Georgia State University, Atlanta 2002.
Mitchell J., Strategic Creditor Passivity, Regulation and Bank Bailouts, CEPR Discussion Paper nr 1780, London 1998.
Mitchell J., Theories of Soft Budget Constraints and the Analysis of Banking Crises, „Economics of Transition” 2000 vol. 8, nr 1, s. 59-100.
Moesen W., van Cauwenberge P., The Status of the Budget Constraint, Federalism and the Relative Size of Government: A Bureaucracy Approach, „Public Choice” 2000 vol. 104, nr 3-4, s. 207-224.
Peltzman S., Voters as Fiscal Conservatives, „Quarterly Journal of Economics” 1992 vol. 107, s. 227-261.
Pinho M., Political Model of Budget Deficits: a Literature Review, Universidade do Porto Working Papers No. 138, Porto 2004.
Rodden J., Hamilton’s Paradox. The Promise and Peril of Fiscal Federalism, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
Rodden J., The Dilemma of Fiscal Federalism: Grants and Fiscal Performance around the Word, „American Journal of Political Science” 2002 vol. 46 nr 3, s. 670-687.
Rodden J., Eskeland G., Litvack J., Introduction and Overview, [w]: Fiscal Decentralization and the Challenge of Hard Budget Constraints, J. Rodden, G. Eskeland, J. Litvack (red.), MIT Press, Cambridge 2003.
Roland G., Transition and Economics: Politics, Markets, and Firms, MIT Press, Cambridge 2000.
Scott C., Soft Budgets and Hard Rents: A Note on Kornai and Gomulka, „Economics of Planning” 1990 vol. 23, nr 2, s. 120-122.
Simon H., From Substantive to Procedural Rationality, [w:] Method and Appraisal in Economics, S. Latsis (red.), Cambridge University Press, Cambridge 1976.
Simon H., Model of Bounded Rationality. Vol. 2. Behavioral Economics and Business Organization, MIT Press, Cambridge 1982.
Simon H., On How to Decide What to Do, „The Bell Journal of Economics” 1978 vol. 9, nr 2.
Simon H., Rationality as Process and as Product of Thought, „American Economic Review” 1978 vol. 68, nr 2.
Skoog G., The Soft Budget Constraint, Kluwer Academic Publishers, Boston 2000.
Tornell A., Privating the Privatized, NBER Working Paper nr 7206, Cambridge 1999.
Wildasin D., Externalities and Bailouts: Hard and Soft Budget Constraints in Intergovernmental Fiscal Relations, World Bank Policy Research Working Papers nr 1843, The World Bank, Washington, DC. 1997.
Vigneault M., Intergovernmental Fiscal Relations and the Soft Budget Constraint Problem, Institute of Intergovernmental Relations Working Paper nr 2/2005, Queen’s University, Kingston 2005.
⦁ Projekt badawczy: Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania
z perspektywy ekonomicznej analizy prawa
⦁ Cel naukowy projektu
Problem unikania opodatkowania oraz tworzenia skomplikowanych schematów optymalizacyjnych, wykorzystujących różne typy dopuszczalnych zwolnień podatkowych oraz konstrukcji prawnych prowadzących do zmniejszenia opodatkowania ma w ostatnim czasie bardzo istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ekonomicznego państwa. W tym kontekście punkt wyjścia prowadzonych badań stanowić będzie ocena skuteczności różnych dostępnych strategii przeciwdziałania unikaniu opodatkowania przyjętych w ramach OECD (BEPS) oraz UE (Dyrektywa ATAD), a także implementowanych do prawa polskiego (pakiety uszczelniające, GAAR, MDR, WHT). Problem ten ma charakter uniwersalny, stąd też badania obejmą porównanie różnych strategii, także tych wdrożonych poza Europą (Australia, Japonia).
W literaturze zaproponowano kilka modeli pozwalających na ocenę efektywności różnych strategii oraz rozwiązań instytucjonalnych. W teorii prawa zwraca się współcześnie uwagę na odejście od takiego rozumienia pewności prawnej, które koncentrowałoby się jedynie na określoności i jasności przepisów prawa materialnego. Problematyka ta stała się przedmiotem filozoficzno-prawnej dyskusji na temat tego, czy organy stosujące prawo w pewnych sytuacjach także je tworzą. Za M. Kramerem można przyjąć, że prawo jest niezależne od aktów jego poznania w tym sensie, że stwierdzenie dotyczące jego treści nie stanowi pochodnej indywidualnych aktów poznawczych (Kramer 2004, Kramer 2007). Treść norm prawnych pozostaje niezależna od umysłu poznającego podmiotu. Jak jednak jednocześnie zauważa M. Kramer, w sensie „ontologicznym” prawo jest zależne od aktów poznawczych czy intencji podmiotów, jako że stanowi ono rezultat konwencji, posiadając charakter intersubiektywny. W tym kontekście można mówić jedynie o słabej niezależności prawa od aktów poznawczych. Jednocześnie niezależność taka istnieje w tym sensie, że treść norm prawnych nie stanowi jedynie rezultatu poszczególnych aktów poznawczych. Tym samym możliwe jest stwierdzenie dotyczące obowiązującego stanu prawego, które to stwierdzenie nie skutkuje automatycznie zmianą treści obowiązujących norm. Uwzględniając te założenia kluczowuy obszar badań stanowi porównanie różnych instytucji prawnych występujących w różnych systemach prawa, pełniących jednak analogiczne funkcje. W sposób szczególny przedmiot prowadzonych badań stanowią klauzule przeciwdziałania unikaniu opodatkowania (GAAR).
Cel badań stanowi poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o efektywność przyjętych w danym systemie prawnym rozwiązań instytucjonalnych, w sytuacji gdy obowiązujące normy mają charakter otwarty, odwołując się wprost do kryteriów ekonomicznych czy gospodarczej celowości danej transakcji. W badaniach kryterium efektywności zrekonstruowane zostanie przy zastosowaniu dwóch modeli- Erlicha/Posnera oraz Pistor/Xu.
⦁ Metoda badawcza oraz planowane osiągnięcia
Badania będą przeprowadzone przy zastosowaniu ekonomicznej analizy prawa (model odstraszania G. Beckera, gdzie funkcja oczekiwanej użyteczności podatnika wyrażona jest w następującej postaci (Allingham, Agnar, Sandmo, 1972):
EU = (1 — p)u[y(1 — t) + tz]+ pu[y(1 — t) — 0z].
Ponadto w badaniach zastosowana zostanie metoda dogmatyczna w celu rekonstrukcji obowiązujących przepisów oraz metoda komparatystyczna przy porównaniu różnych systemów prawnych. W ramach badań sformułowano hipotezę zgodnie z którą stosowane na świecie konstrukcje (hipoteza oraz dyspozycja) różnych klauzul przeciwko unikaniu opodatkowania nawiązuje do rozwiązań z zakresu prawa cywilnego w przypadku Niemiec (konstrukcji nadużycia prawa), konstrukcji obejścia prawa we Francji. Od rozwiązań tych należy odróżnić koncepcję klauzuli odnoszącej się do kryterium podwójnej racjonalności w Wlk. Brytanii. Badania wykazały, że konstrukcje klauzul oraz kryteriów oceny pozostają w związku z pojęciami z zakresu prawa prywatnego, posiadającymi jednak nowe znaczenie. Ponadto we wszystkich badanych systemach prawnych istotną rolę pełnią normy o charakterze soft law, w pewien sposób tworzące podstawę oczekiwań normatywnych w przypadku opinii GAAR panel w Wlk. Brytanii czy tez orzecznictwa sądów administracyjnych we Francji oraz Niemczech. Badania polskiej regulacji klauzuli przeciwko nadużyciu prawa wykazały z kolei, że sytuuje się ona pomiędzy modelem brytyjskim a francuskim. Jednocześnie badania stanowią punkt wyjścia dla postulatu rozszerzenia roli soft law oraz rozbudowaniu mechanizmów sygnalizacyjnych.
⦁ Wykorzystanie uzyskanych wyników
Wyniki badań zostaną opublikowane w postaci raportu, a także ewentualnych artykułów i monografii. Wyniki badań zostaną także uwzględnione w ramach opinii do bieżących prac legislacyjnych, uwag zgłaszanych w formie konsultacji organizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz przez Ministerstwo Finansów i KAS, a także w ramach działalności opiniodawczej Rady ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania.
⦁ Literatura
A Framework for a Voluntary Code of Conduct for Banks and Revenue Bodies, Sixth meeting of the OECD Forum on Tax Administration, Istanbul, 15–-16 September .09.2010, OECD;
Allingham M.G., Sandmo A., Income tax evasion: a theoretical analysis, “„Journal of Public Economics” 1972/, nr 1;
Ruiz Almendral V.R., Tax Avoidance and the European Court of Justice. What is at Stake for European General Anti-Avoidance Rules?, Kluwer Law International „Intertax” 2005/12, vol. 33, no. 12;
Avi-Yonah R.S., Corporate Social Responsibility and Strategic Tax Behavior [w:] Tax and Corporate Governance, red. W. Schön, Munich 2008
Beito D.T., Taxpayers in Revolt. Tax Resistance During the Great Depression, The University of North Carolina Press, London 1989;
Bernal A., Zjawisko uchylania się od podatków dochodowych i metody jego ograniczania, Difin, Warszawa 2008
Bouvier M., Wprowadzenie do prawa podatkowego i teorii podatku, Warszawa 2000;
Bowler T., Countering Tax Avoidance in the UK: Which Way Forward?, Tax Law Review Committee, The Institute for Fiscal Studies, „TLRC Discussion Paper” no. 7, London, February 2009/7;
Bouvier M., Wprowadzenie do prawa podatkowego i teorii podatku, Konieczny i Kruszewski, Warszawa 2000;
Braithwaite V., , Defiance in Taxation and Governance. ResustingResisting and Dismissing Authority in a Democracy, red. E. Elgar, NorthamptonNorthampton 2009
Brzeziński B., Anglosaskie doktryny orzecznicze dotyczące unikania opodatkowania, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1996;
Brzeziński B., Elementy uznania administracyjnego, wyboru i porozumienia w polskim prawie podatkowym, [w:] Studia ppodatkowe, red. J. Głuchowski, UMK, Toruń 1991;
Brzeziński B., Narodziny i upadek orzeczniczej doktryny obejścia